ساحة الرأي

يحكي تاريخ مصر في الماضي و يمتاز بعراقة الماضي وتاريخه / مع ايمي ابو المجد

مكان من الزمن الجميل يحكي تاريخ مصر في الماضي تمتاز بعراقة الماضي وتاريخه حاره من حارتنا القديمة 

يحكي تاريخ مصر في الماضي و يمتاز بعراقة الماضي وتاريخه / مع ايمي ابو المجد

ك : ايمي ابو المجد

الهضبة اليوم  : حارة اليهود هو حي موجود بالقرب من شارع الموسكي في القاهرة وحاليا يتبع لحي الجمالية. وحارة اليهود ليست حارة صغيرة كما يوحي اسمها

لكنها حي كامل يضم حوالي 360 زقاق وحارة وكان الحي منقسم بطريقه على شياختين، واحدة لليهود الربانيين والأخرى لليهود القرائين اشتهر هذا الحي بساكنيه اليهود، ولكنه الآن يخلو منهم بعد ان هاجر أغلبهم إلى اسرائيل.
وكان في الحارة 13 معبدًا يهوديًا لم يتبقي منهم غير ثلاثة هما «معبد موسى بن ميمون» و«معبد أبو حاييم كابوسى» في درب نصير و«معبد بار يوحاى» في شارع الصقالبه، ولم يسكن الحي فقط اليهود ولكن كان يسكنه أيضا عدد كبير من المسلمين والمسيحيين.

يحكي تاريخ مصر في الماضي و يمتاز بعراقة الماضي وتاريخه / مع ايمي ابو المجد
حارة اليهود حى موجوده جنب شارع الموسكى فى القاهره و هى دلوقتى تبع حى الجماليه. و حارة اليهود مش حاره صغيره زى ما بيوحى اسمها لكن حى كامل بيضم حوالى 360 زقاق و حاره. الحى كان منقسم بطريقه طائفيه على شياختين ، واحده لليهود الربانيين و واحده لليهود القرائين.
حارة اليهودالحاره كان فيها ثلاثة عشر معبد يهودى مافضلش منهم غير تلاته هما ” معبد موسى بن ميمون ” و ” معبد ابو حاييم كابوسى ” فى درب نصير و ” معبد بار يوحاى فى شارع الصقالبه “.

و بيقول د. محمد ابو الغار مؤلف كتاب ” يهود مصر من الازدهار الى الشتات ” ان حارة اليهود ماكانتش مقصوره ع اليهود بس لكن سكنها كمان اعداد كبيره من المسلمين و المسيحيين و ماكانتش حى بيعيش فيه اليهود بالاجبار ، و ان سكان الحاره كانو مرتبطين بالحاره لسببين هما الدخل المحدود و القرب من من مصادر اكل العيش بالنسبه للحرفيين اللى كانو بيشتغلو فى الصاغه. و لما كانت حالة اليهود بتتحسن كانو بيسبو الحاره و يعزلو على عابدين او باب اللوق او باب الشعريه و اللى يتغنى كان بيعزل على العباسيه او مصر الجديده ,الزمالك

زر الذهاب إلى الأعلى